Askelia äänten takaa

Teosesittely

Kamppailua Requiemin sävyjen ja rakenteen kanssaAskelia äänten takaa on irrationaalinen yritys seurata niitä mielen liikkeitä ja sielunmaisemia, joita teoksen musiikki on koreografissa sytyttänyt.

Sooloteos valmistui Vaasan kaupunginorkesterin konsertin yhteyteen säveltäjä Markus Fageruddin aloitteesta. Aaltokoski ja Fagerudd valistivat yhteistyössä musiikiksi Toru Takemitsun Requiemin.

Koreografia ja tanssi: Alpo Aaltokoski
Musiikki: Toru Takemitsu: Requiem jousiorkesterille
Lavastus ja valosuunnittelu: Kaisa Salmi
Pukusuunnittelu: Päivi Uusitalo
Kuvat: Ninna Lindström

Kantaesitys: 7.10.1999 Vaasan kaupungintalon juhlasali

Askelia äänten takaa

Lehdistöarvioita

Helsingin Sanomat 9.5.2000

Aaltokoskessa on kylliksi esiintyjäpersoonaa lähteä esiintymään vaikka sinfoniaorkesterin kanssa. Aaltokosken koreografia Takemitsun sävellykseen on pelkistetty ja vähäeleinen. Requiemin herättämiä tunnetiloja Aaltokoski ilmaisee kehollaan energisen levollisesti ja yltyy muutamaan kiivaaseen liikejaksoon, kuin ilmaistakseen kaipauksen ja suuttumuksen sekaista tunnetilaa vastakohtana sävellyksen lempeälle laadulle.

Esityshistoria

Kantaesitys: 7.10.1999 Vaasan kaupungintalon juhlasali

Muut esitykset
7.10.1999 Vaasan kaupungintalon juhlasali (1)
4.-9.5.2000 Zodiak – Uuden tanssin keskus, Helsinki (5)

Jaa eteenpäin:

Teosesittely “Pyörä ja vuosi tekevät yhä uudestaan saman kierroksen – se on jo näännyttävän tuttu. Mutta...

Lue lisää

Teosesittely Kolminäytöksinen nykybaletti Kalevalan Sammon tarinasta UUNO KLAMI / KALEVI AHO / ALPO AALTOKOSKI Alpo Aaltokoski...

Lue lisää

Teosesittely Alpo Aaltokosken 23. koreografia. Matka, jota ohjaavat himot, halut, toiveet ja pelot. Näkyjä 23 ei...

Lue lisää

Teosesittely Kokeileva tanssiteos, jonka työryhmä on haastanut itseään erityisteknisiin suorituksiin. Faux rakentui samanaikaisesti tanssisalilla, apuvälinetekniikka- ja...

Lue lisää

Teosesittely Läsnäoloon ja vapauteen pyrkivä teos viidelle tanssijalle ”Olemista tapahtuu ja toteutuu koko ajan, tiedostettua ja...

Lue lisää