Taikuri

Teosesittely

Luonnon ja elämän runsauden taikuri

Ervi Sirenin koreografioima soolo taiteilijaprofessori Alpo Aaltokoskelle. ”Shamaanin parannus on matka. Se pitää sisällään irrottautumisen tavallisista rooleista ja jokapäiväisestä käsikirjoituksesta sekä tanssin polun improvisoinnin.”

Gabrielle Roth

Ervi Sirén on ollut merkittävä vaikuttaja suomalaisen tanssitaiteen kehittymiseen aina 1970-luvulta lähtien. 1970-luvulla Sirén esiintyi mm. tanssiteatteri Rollossa. Vuosina 1980-89 hän toimi opettajana Teatterikorkeakoulussa, ensin lehtorina näyttelijäntyön laitoksella, ja vuodesta 1984 tanssitaiteen laitoksen lehtorina. Vuodesta 1998 vuoden 2007 helmikuuhun asti hän toimi Teatterikorkeakoulun tanssitaiteenlaitoksen professorina. Pedagogina Sirén on toiminut useiden suomalaisten tanssitaiteilijoiden opettajana.

Koreografia: Ervi Sirén
Tanssi: Alpo Aaltokoski
Valosuunnittelu ja projisoinnit: Matti Jykylä
Pukusuunnittelu: Cris af Enehielm
Äänisuunnittelu: Aake Otsala
Tuotanto: Täydenkuun tanssit -festivaali ja Nomadi-tuotanto

Kesto: 30 min.

Ensi-ilta: Täydenkuun tanssit -festivaali 24.7.2007

Lehdistöarvioita

Kaisa Kurikka, Turun Sanomat 5.10.2007

Sirénin liikekielessä yhdistyvät tehokkaasti toisto ja improvisatorinen ote, jotka ilmentävät hahmon samanistisuutta hienosti. Teos on myös visuaalisesti erittäin vaikuttavasti toteutettu niin valojen kuin taustaprojisoinnin osalta. Ne sopivat täydellisesti eri kohtausten jännitteisiin ja käänteisiin, joista löytyy myös hienovivahteista huumoria. … Ylävartalo paljaana Aaltokoski juoksee polvet koukussa pieniä askelia tikuttaen, ja kädet tekevät tehokkaan kiehtovia liikkeitä tai hän muuntuu joraavaksi hahmoksi, jonka lantio keikkuu ja vyötärö hetkuu. Aaltokosken tanssijan työ ja koko ilmaisu on teoksessa upeata katsottavaa.

Annikki Alku, Tanssi-lehti 3/2007

Esitys oli nimensä veroinen: Yhtä aikaa sekä meditatiivinen sukellus ihmisen sisimpään että vahva näyttö Aaltokosken monipuolisista liikkeellisistä taidoista, joissa pieninkin ja nopeinkin liike eli ja oli hallittu. Teos myös liikkui hyvin laajalla aika- ja assosiaatiokaarella myyttisestä menneisyydestä nykyajan urbaaniin sykkeeseen tai tulevaisuuden hiljaiseen ajattomuuteen.

Carita Backström, Hufvudstadsbladet 27.7.2007

Som trollkarl rör han sig från absolut stillhet och koncentration till virvlande spiral, allt under det han trollar fram olika sidor av sitt väsen. Han har bara sin kropp, en käpp och två stenar, men vi ser honom röra sig genom tät skog, bubblande lera, vind och vatten och stadens danshak. Han har hjälp av Aake Oksalas suggestiva ljudvärld, Cris af Enehielm har klätt honom i kravattprydda magiska byxor, och Ervi Siren har manat fram och öppnat upp allt det som finns av ande och energier i hans seniga, knotiga kropp. Så vem är Trollkarlen? Siren eller hennes lärling?

Anna Venejärvi, Helsingin Sanomat 26.7.2007

Täydenkuun tanssien taiteellisena johtajana 1990-luvulla toiminut taiteilijaprofessori Alpo Aaltokoski on taiteilija jokaisella solullaan. Hänen ylväs, mystinen fyysisyytensä ja läsnäolonsa on vaikuttavaa. Miestä on pakko katsoa. … Kokemuksensa ansiosta Aaltokoski on näyttävä liikkuja. Hän osaa liikkua hienostuneesti, artikuloidusti ja sulavasti, mutta yhtä nopeasti hän pääsee lähelle näyttämöä. Hän osaa ottaa tanssinsa vakavasti ja antaa kaikkensa.

Pirjo Nenola, Iisalmen Sanomat 25.7.2007

Tuli sykki jazztangona ja Aaltokoski vapautui sellaiseen liikkeen hurmioon, että vastaavaa on nähnyt lähinnä animaatioissa. Jo teknisesti liike on ällistyttävän vaikeaa ja lisäksi Aaltokoski teki siitä kaunista ja hauskuuttavaa. Tuuli tuntui puhaltavan sielunkin läpi ja Aaltokoski muuttui sinertävän valon avulla jääkuninkaaksi. Kohmettava ilma oli hieman pelottava elementti, mutta siinä oli myös majesteettisuutta. Taikuri on vaikuttavaa yhteistyötä Siréniltä, Aaltokoskelta sekä työryhmältä!

Petri Kauppinen, Kaleva 25.7.2007

Mies luo näyttämölle taikakehän, josta on lähes mahdotonta irrottaa katsetta. Kykynsä käsitellä pitkiä liikejaksoja, dynamiikan vaihdoksia ja tilaa on erinomainen. Aaltokosken tanssijantyö on tarkkaa ja tinkimätöntä viimeiseen lihassyyhyn saakka.

Esityshistoria

Ensi-ilta: 24.7.2007 Täydenkuun tanssit -festivaali, Pyhäjärvi

Muut esitykset:
3.-6.10.2007 Stoa Itä-Helsingin kulttuurikeskus, Helsinki (4)
21.10.2007 Ylivieskatalo Akustiikka, Ylivieska (1)
19.-25.3.2008 Pannuhalli, Kaapelitehdas, Helsinki (4)
27.4.2008 Hällä-näyttämö, Tanssivirtaa-festivaali, Tampere (1)
17.5.2008 Sotku, Kuopio (1)
19.9.2009 Manifesti, Turku (1)

1.6.2010 MODAFE 2010, Daehangno Arts Center, Soul, Korea (1)
8.-10.4.2011 Stoa Itä-Helsingin kulttuurikeskus, Helsinki (3)
26.7.2012 Keskuskoulu, Täydenkuun tanssit, Pyhäjärvi (1)
3.9.2012 Cochabamba, Bolivia (1)
20.7.2013 Teatro de la Paz, San Luis Potosí, Meksiko (1)

Jaa eteenpäin:

Teosesittely Kokeileva tanssiteos, jonka työryhmä on haastanut itseään erityisteknisiin suorituksiin. Faux rakentui samanaikaisesti tanssisalilla, apuvälinetekniikka- ja...

Lue lisää

Teosesittely Arabialainen perinnemusiikki ja suomalainen nykytanssi kohtaavat pakenevassa dialogissa ”On mies, tanssi ja musiikki. Enempää ei...

Lue lisää

Teosesittely Kahden ihmisen yhdessäolosta Kun kerran on kahdestaan astunut syvään virtaan, se jättää jälkensä. Vaikka myös...

Lue lisää

Uoman muodostavat kuusiosaisen teossarjan Kuusi kuvaa kuolemasta osat III, IV ja V. Teos koostuu kolmesta simultaanisti samaan aikaan tapahtuvista sooloista.

Lue lisää

Teosesittely Klassikkodueton tarina jatkuu triossa “Tämä on vuoteen 2017 päivitetty Seitsemän veljestä. Paitsi että heitä on...

Lue lisää