Deep

Teosesittely

Aaltokosken soolotanssiteos pohjautuu mediataiteilija Milla Moilasen samannimiseen tietokoneanimaatioon. Deepissä yhdistyvät näyttämöllä tanssittu osuus ja sitä seuraava tietokoneanimaation keinoin toteutettu videokuva. Teoksen näyttämöversio kantaesitettiin vuonna 2000 Washingtonissa, USA:ssa. Sittemmin se on nähty kotimaan lisäksi kymmenessä maassa ja neljässä maanosassa.

Deep on mediataideteos, joka käsittelee näkemisen ja näkemään oppimisen problematiikkaa. Elävien olentojen luut näyttävät keskenään yllättävän samankaltaisilta, ja vasta luita peittävän nahan verhotessa ne tiedämme mitä odottaa. Ihminen, eläimet ja orgaaniset materiaalit ovat elämän raaka-ainetta. Läpileikkaukset väläyttävät meille niiden muotoja, liikettä ja henkeä. Fyysisesti ihminen on lähempänä elämän monimuotoisuutta kuin arvaammekaan.

koreografia ja tanssi: Alpo Aaltokoski
valosuunnittelu: Matti Jykylä
tuotanto: Nomadi tuotanto

VIDEO

käsikirjoitus ja ohjaus: Milla Moilanen
tanssija: Alpo Aaltokoski
editointi: Raimo Uunila
animaatio: Milla Moilanen
valokuvaus: Keijo Kivioja, Milla Moilanen
musiikki: Miikka Kari, Epa Tamminen
tuotanto: Kroma Productions Oy/Marikki Hakola
tuotantotuki: AVEK, YLE TV1/Eila Werning

Kesto: 18 min

Kantaesitys: 22.2.2000 Washington, USA

Lehdistöarvioita

Annikki Alku, Uutispäivä Demari 8.10.2007

Deep pohjautuu mediataiteilija Milla Moilasen tietokoneanimaatioon. Se on väkevä ja jopa rankka teos ihmisestä kehityksen yhtenä renkaana. Siinä tanssi menee todella syvälle ihmiskehoon ja liike näkyy konkreettisesti luissa ja ytimissä.

Donald Hutera, Dance Europe, lokakuu 2004

Directed by media artist Milla Moilanen, Deep focuses on Aaltokoski’s pale, grayhound-like body. With his wing-like shoulder blades and skull-like face, he is a gorgeous, iconic human animal. Whether live or on (brilliantly shot and edited) film, Aaltokoski’s every shape and physical articulation captures attention.

Merja Koskiniemi, Aamulehti 26.4.2004

Nomadi-tuotannon vaikuttava sooloteos Deep on monitasoinen elämys. Aaltokosken liikemateriaali ja keho yhdistyvät kekseliäästi eläinten liikkeisiin ja erilaisiin luonnon elementteihin.

Johanna Tuukkanen, Savon Sanomat 26.10.2003

Deep on ihastuttavan monisyinen tutkielma ihmiskehon läheisestä suhteesta muihin eläin- ja eliölajeihin. – Tanssijan muodonmuutokset sekä näyttämöllä että Milla Moilasen tietokoneanimaatiossa ovat hätkähdyttäviä ja samaan aikaan hienovaraisia, lähes huomaamattomia. – Deep-teos on ehjä kokonaisuus, jonka jokainen hetki on tarkkaan harkittu ja artikuloitu.

Laila Lampinen-Hietikko, Kokkola-lehti 12.2.2003

Kokeneen oman tien kulkijan, Alpo Aaltokosken soolotanssiteos Deep pohjautuu Milla Moilasen tietokoneanimaatioon. Aaltokosken liike on todella tarkkaa ja huikaisevaa. Hänen tanssissaan on se jokin sanaton, joka kulkee virtana ihmisestä ihmiseen ja vie mukanaan. Hänen mimiikkansa on uskomatonta, nopeaa kuin valo ja hyvin fyysistä. Teoksen videoidun osankin olisi mielellään nauttinut livenä!

Kaisa Kurikka, Turun Sanomat 26.5.2003

Deep on kuin fysiologinen tutkielma liikeratojen synnystä ja sen väittämänä on, että kaikki orgaaniset eliöt liikkuvat lopulta samojen lainalaisuuksien vallitessa. – – Aaltokosken Deep perustuu Milla Moilasen samannimiseen mediataideteokseen (1994). Tietokoneanimaation keinoin toteutettu video muodostaa koreografian loppuosan, jolloin siinä tanssiva mieshahmo rinnastuu livenä esiintyvään Aaltokoskeen.

Teoksen alkuosassa Aaltokoski liikkuu buto-vaikutteisesti näyttämöä sivusuuntaan. Huomio kiinnittyy erityisesti miehen ylävartaloon, käsiin ja hurjan irtonaisesti esiintuleviin lapaluihin, joiden liikkeestä syntyy muistuma jonkinlaiseen liskolinnun liikkeeseen. Aaltokosken upea liike on rujosti pehmeää ja rytmikkäästi virtaavaa. Ottamalla välillä puseron pois Aaltokoski tarjoaa näkymän, joka ikään kuin johtaa katseen ihon pinnan alle, lihaksien sisälle asti.

Moilasen videon alkuosa on suoraa viittausta 1800-luvun lopulla eläneeseen ranskalaiseen tiedemieheen Etienne-Jules Mareyhin, jonka uraauurtava kronovalokuvaus näytti tietä elokuvaamisen syntyyn. Marey tutki valokuvissaan nimenomaisesti sitä, miten liike syntyy ja miten sitä voi mitata. Videon alkuosa rakentuu mareymaisesti katkonaisista kuvista, joissa Aaltokoski tekee samaa liikettä kuin näyttämölläkin. Sittemmin video muuttuu kollaasiksi, jossa mieshahmon taustalla on värimanipuloitua kuvaa erilaisista kasveista ja toisaalta eri olentojen luista.

Vaikka Marey jo aikoinaan ja Moilanen videossaan pyrkivät näyttämään, miten liike toimii, niin ehkä yllättävästikin videokuva ei pärjää elävälle hahmolle. Samassa todellisuudessa olevan hahmon näkee selvemmin kuin sitä esittävän kuvan. Näkemisessä on kyse ajasta, ja videokuvassa aika rikkoutuu fragmenteiksi kun taas näyttämön aika ja siinä liikkuva hahmo ovat aikajatkumossa.

Esityshistoria

Ensi-ilta: 22.2.2000 Suomen Suurlähetystö, Washington, USA

Esitykset:
15.6.2000 Pirkanpohjan taidekeskus, Ähtäri
13.7.2001 Managua, Nicaragua
7.2.2003 Kokkolan talvitanssit, Kokkola
24.-25.5.2003 Helsinki kylässä, Tanssiteatteri ERI, Turku
20.9.2003 Hällä-näyttämö, Tampere
27.9.2003 Vaasan kaupunginteatteri
24.-25.10.2003 Kuopion kaupunginteatteri
5.11.2003 Tanssiareena-festivaali, Helsinki
25.11.2003 Suomen suurlähetystö, Berliini, Saksa
14.12.2003 Teatro Nacional de Ruben Dario, Managua, Nicaragua
17.1.2004 Teatro Nacional de Ruben Dario, Managua, Nicaragua
31.1.-2.2.2004 Keskuskoulu, Pyhäjärvi
14.4.2004 Tanssivirtaa-festivaali, Tampere
14.5.2004 Sala Teatro Victor Romeo, Managua, Nicaragua
15.5.2004 Casa de los Tres mundos, Granada, Nicaragua
30.7.2004 Täydenkuun tanssit -festivaali, Pyhäjärvi
18.11.2004 Festival Internacional de Solos y Duetos en Danza, Teresa Carreño Cultural Center, Caracas, Venezuela (1)
21.5.2005 Tanssia Tyrkyllä -festivaali, Nuku-keskus, Oulu (1)
14.10.2005 Contemporary Dance Festival San Luis Potosi, Centro de Difusión Cultural Raúl Gamboa, San Luis Potosi, México

21.2.2006 klo 17:30 Les Hivernales Festival, Big Danse Théâtre, Avignon, Ranska (1)
3.-4.3.2006 Starsands Theater, Goyang Arts Center, Soul, Etelä-Korea (Korean tasavalta) (2)
27.5.2006 Maailma kylässä -festivaali, Kulttuurikeskus Caisa, Helsinki (1)
17.8.2006 Internationale Tanzmesse, Robert-Schumann-Saal, Düsseldorf, Saksa (1)
30.9.2006 Tanssin Aika -festivaali, JAO:n Siltasali, Jyväskylä (1)
27.9.-2.10.2007 Stoa Itä-Helsingin kulttuurikeskus, Helsinki (4)
14.11.2007 Kulturarena Bærum, Sandvika, Norja (1)
23.5.2008 Studio Eri, Turku (1)
2.6.2008 Teatro Liceo, Salamanca, Espanja (1)
18.10.2008 VPK-teatteri, Pyhäsalmi (2)
8.11.2012 II FESTIVAL CENTROAMERICANO DE DANZA CONTEMPORANEA DE SOLOS Y DUOS, León (Dormirán en león), Nicaragua (1)
10.11.2012 II FESTIVAL CENTROAMERICANO DE DANZA CONTEMPORANEA DE SOLOS Y DUOS, Teatro Nacional RubénDarío, Nicaragua (1)
15.-16.5.2013 GARAGE Art Space, San Francisco, USA (2)
25.7.2014 Teatro Astra, Teatro a Corte -festivaali, Torino, italia (1)

Jaa eteenpäin:

Teosesittely “Pyörä ja vuosi tekevät yhä uudestaan saman kierroksen – se on jo näännyttävän tuttu. Mutta...

Lue lisää

Teosesittely Kehon muistissa kulkee koko historiamme, ainutkertainen nykyhetki ja huomisen mahdollisuus. Tanssiteos Navigatio viittaa yhteen ihmisen...

Lue lisää

Teosesittely Minimalistisen herkkävireinen Eilisen jälkeen matkaa itseen ja menneeseen, nykyhetkestä kohti tulevaa, ja muistuttaa toivon kannattelevan elämäämme. Alpo...

Lue lisää

Teosesittely Kolminäytöksinen nykybaletti Kalevalan Sammon tarinasta UUNO KLAMI / KALEVI AHO / ALPO AALTOKOSKI Alpo Aaltokoski...

Lue lisää

Uoman muodostavat kuusiosaisen teossarjan Kuusi kuvaa kuolemasta osat III, IV ja V. Teos koostuu kolmesta simultaanisti samaan aikaan tapahtuvista sooloista.

Lue lisää