Together - Alpo Aaltokoski Company

Together

Teosesittely

Kahden ihmisen yhdessäolosta

Kun kerran on kahdestaan astunut syvään virtaan, se jättää jälkensä. Vaikka myös repisi ja heittäisi erilleen, yhteys ei katkea. On kaksi yhdessä ja irrallaan. Rinnakkain, samaan aikaan toisaalla. Kiinni toisessa, vaikka yksin kulkisi toisella puolen maapalloa.

Alpo Aaltokosken rakastettu koreografia Together tekee paluun näyttämölle. Uuden sukupolven tanssijat tulkitsevat nyt uudelleen vuonna 2010 ensi-iltansa saaneen teoksen. Kotimaan keskeisimpien tanssifestivaalien ohella Together on vieraillut Meksikossa, Nicaraguassa ja Italiassa. Teosta on luonnehdittu suomalaisen taidetanssin klassikkoduetoksi.

”Vangitsevaa kerrontaa.”

Kaleva

“Pidän Togetheria yhtenä Aaltokosken parhaista teoksista.”

Savon Sanomat

Työryhmä

Koreografia: Alpo Aaltokoski
Tanssi: Jere Jääskeläinen, Jussi Suomalainen (2023) / Ahto Koskitalo, Jouni Majaniemi (2010)
Valosuunnittelu: Kalle Paasonen
Sävellys ja äänisuunnittelu: Aake Otsala
Pukusuunnittelu: Taina Relander
Graafinen suunnittelu: Atte Karttunen (2023), Kirsti Maula (2010)
Valokuvat: Mikko Rasila ja Tanja Ahola (2023), Pekka Mäkinen (2010)

Kesto: 50 min, ei väliaikaa

Ensi-ilta 10.11.2010 Valvesali, Oulu;
uusintaensi-ilta 6.9.2023 Stoa, Helsinki

Lehdistöarvioita

Alpo Aaltokosken hieno Together väkevästi tulkittuna 
— Demokraatti 11.9.2023 Annikki Alku

Alpo Aaltokosken koreografia Together sai ensimmäisen ensi-iltansa vuonna 2010. Sen jälkeen Ahto Koskitalon ja Jouni Majaniemen esittämästä intensiivisestä duetosta tuli lähes klassikkoteos, joka kiersi runsaasti niin Suomessa kuin ulkomaillakin.

Nyt tämä kahden ihmisen välistä yhtä aikaa tiivistä ja repivää suhdetta käsittelevä teos on saanut uusintaensi-iltansa nuoren polven tanssijoiden tulkitsemana.

En osaa sanoa, eroaako Jere Jääskeläisen jaJussi Suomalaisen tulkinta alkuperäisestä. Samoja sävyjä siinä varmasti on, koska teoksen harjoittajina ovat toimineet esityksen alkuperäiset esittäjät. Joka tapauksessa esitys on fyysisesti vahva ja äärimmäisen läsnäoleva, mutta samalla myös herkkä ja kevyesti hengittävä. Yhdessä ja erillään olon kipupisteet ja monimutkaisuus nousevat hienosti esille, mutta eivät kliseisesti. Siitä pitävät Aaltokosken koreografia ja liikekieli tiukasti huolen.

Ja mikä hienointa, aika ei ole vaikuttanut kumpaankaan. Koko kehoa käyttävä, runsaasti yksityiskohtia sisältävä ja pehmeästä sensuellisuudesta terävään kulmikkuuteen aaltomaisesti muuttuva liikekieli saa loistaa Jääskeläisen ja Suomalaisen energisesti ja herkkävireisesti tulkitsemana.

Tanssin lisäksi teoksen tulkinnan olennainen osa ovat Kalle Paasosen valot. Tiukat, ylhäältä tulevien valokiilojen muodostamat erilliset valoneliöt ovat vahva visuaalinen symboli, joka sekä eristää että välillä luo pienimmän mahdollisen yhteisen tilan tanssijoille. Valoviiva lattiassa toimii myös kahden maailman rajana, jonka ylittäminen ei ole helppoa.

Aake Otsalan monipuolinen, hivenen jazzsävyinen musiikki luo esitykselle raamit, jotka korostavat kokonaisuutta, mutta eivät tuo itseään esille.

Stoan ensi-ilta todisti, että Together on klassikkomaineensa ansainnut ja on edelleen erittäin ajankohtainen.

Mieskuvia Stoassa
— teatteritanssi.fi 12.9.2023 Minna Tawast

Itäkeskuksen Stoassa saatiin nauttia kahden hienon esityksen verran voimakasta ja syvällisesti ilmaisevaa tanssiliikettä. Alpo Aaltokosken vuonna 2010 ensi-iltansa saanut ja usealla miehityksellä sen jälkeen nähty Together-duetto sai uusimman tulemisensa Jussi Suomalaisen ja Jere Jääskeläisen tulkitsemana. Dueton sairastunutta toista osapuolta aikoinaan paikanneella Jussi Väänäsellä oli Stoan illassa oman Pasos-soolonsa ensi-ilta.

Aaltokosken koreografioissa on tunnusomaista vartalossa voimalla virtaava liike. Tanssijat käyttävät pieniäkin lihaksiaan tarkasti ja hallitusti. Raajat, pää, niska ja selkä liikkuvat kuin kissaeläimillä, välillä elastisuus muuttuu aksentoiduiksi geometristen linjojen hakemisiksi, kaaret janoiksi. Tuttuja ovat myös liikepyörteet. 13 vuotta ei ole haalistanut tämän teoksen merkityksestä tai ilmaisusta mitään.

Kalle Paasosen kartiomaiset spotit sekä tanssijoita erottavia janoja ja neliökenttiä muodostavat valot voimistavat teoksen dramatiikkaa. Aake Otsalan herkät helinät, kansanmusiikkihäivähdykset ja välillä takova rytmi kuljettavat katsojaa tunnelmasta toiseen.

Together kuvaa kahden ihmisen välistä suhdetta, kuinka se muuttuu hetkessä, kuinka dynamiikka ja valta-asemat liikkuvat, kuinka luottamus ja epäluulo sekä yksinäisyys, erillään olo ja yhdessäolo vuorottelevat. Togetherin parisuhde ei ole mikään symbioosi vaan kahden eri lähtökohdista siihen tulleen vahvan ihmisen yritys löytää yhteinen ja pitää omansa. Esityksestä ei voi suoraan tulkita, onko miehillä rakkaussuhde, mutta kohtaamisissa on välillä vahvaa aggressiota sekä eroottisia sävyjä. 

Tanssijat liikkuvat enimmäkseen erillään ja rinnakkain. Mutta kauniita yhteyden hetkiäkin löytyy, kuten lempeä paritanssi yhdessä olevien käsien alta kieppumisineen.  Suomalainen ja Jääskeläinen ovat tanssijoina kiinnostavan monipuolisia ja erilaisia. —

Väkevä tutkielma ihmissuhteista
— Savon Sanomat 14.6.2014 Annikki Alku

Pidän Togetheria yhtenä Aaltokosken parhaista teoksista. — Together käsittelee kahden ihmisen välistä suhdetta, sen aaltoilua erillään ja yhdessä olon, kiinnipitämisen ja irtipäästämisen, yksin ja yhdessäolon, tarvitsevuuden ja itseriittoisuuden välillä. Vaikka tanssijoina on kaksi miestä, on liikekieli ja aiheen käsittely niin abstraktia, että esitys ei missään tapauksessa koske vain miesten välisiä suhteita. Teos on yhtä aikaa ankara ja sensuelli sekä muodoltaan että liikekieleltään. — Kaikki tunneilmaisu keskittyy kehoon. Kalle Paasosen valot määrittävät suurelta osin esityksen tunnelmaa. — Aake Otsalan luoma musiikkimaailma vyöryy tajuntaan yhtä vääjäämättömänä kuin valotkin. Ahto Koskitalo ja Jouni Majaniemi ovat esityksen alkuperäiset esittäjät. Se ja vuosien aikana olleiden esitysten vaikutus näkyy varmuutena ja sellaisena liikkeen ja aiheen syventymisenä ja sisäistymisenä, jota uunituoreessa esityksessä ei koskaan voi olla. Together on hieno ja intensiivinen esitys, joka jälleen todisti liikkeen voimallisesta kyvystä välittää sellaista, mitä sanoilla ei voi tavoittaa.

Otos suomalaista taidetta Lila Lópezin tanssifestivaalilla
— Código 21.7.2013 (Meksiko)

Kaksi miestä, yksi teos, musiikki, koordinaatio, tanssi ja tunteet loivat täydellisyyden, jossa jokaisella elementillä on määrätty paikkansa abstraktion tasolla. Täällä yleisö todisti, miten taide voi sisältää kysymyksiä ja sosiaalisia ristiriitoja, ja rakentaa niistä upean nykytanssiesityksen.

Alpo Aaltokosken Together yhdistää kaksi sielua koskettavasti ja monella tasolla.
— Kaleva, 5.11.2010, Petri Kauppinen

Hienoa, että Suomesta löytyy tällaista miesenergiaa! [..] Together antaa vuoron älylle ja aistikkuudelle. Liikkeen virtuositeetin terävä miekka viuhuu vaarallisen vahvana. [..] Aaltokoski piirtää uutuusteoksessaan jäntevää kommunikaation siltaa kahden miehen välille. Tämä dialogi liikkuu välittömästi psykofyysisellä tasolla ja ryöpyttää tunteiden kirjon liikemateriaalin sisuksiin [..] Koreografin loputtomalta tuntuvan mielikuvituksen sopukoista soljuileva liike rakentuu episodimaiseksi kokonaisuudeksi, jonka keskeisenä sidosaineena on Kalle Paasosen upea valodramaturgia. [..] Aake Otsalan musiikin utu, syke sekä hitunen romantiikkaa antavat kantimia tunteille aina mikrotasolle asti. [..] Ahto Koskitalon kropassa voima tiivistyy, mutta ei tippaakaan nopeuden kustannuksella. Koskitalo artikuloi ja rytmittää jokaisen liikkeen äärimmäisen tarkasti eikä jätä tilanteen kokonaishallintaa arvailujen varaan. Jouni Majaniemen notkea selkäranka, raukeat liikekaaret sekä laaja ilmaisurekisteri täydentää kaksikon pidäkkeistä lavalumoa. Vangitsevaa kerrontaa.

Hufvudstadsbladet, 3.12.2010, Jan-Peter Kaiku

Relationen mellan de två männen Jouni Majaniemi och Ahto Koskitalo utvecklas från stram coolhet och iakttagande mot växande identitet och samfälldhet. Ett drag av återhållsamhet är dock bärande verket igenom. [..] Dessa två dansare är rasande skickliga. Majaniemi framstår impulsiv med ett mycket direkt känslouttryck, Koskitalo mera återhållsam och endast gradvis mera varm i lederna. Framställningen är dynamisk och stringent i alla skiftningar. Den har en sädan intensitet och inlevelse att hela stoffet bara växer i styrka och uttryck tack vare just den.

Esityshistoria

Ensi-ilta:
10.11.2010 Valve-sali, Oulu

Muut esitykset:
11.-13.11.2010 Valvesali, Oulu (3)
1.-5.12.2010 Stoa Itä-Helsingin kulttuurikeskus, Helsinki (5)

6.-7.4.2011 Stoa Itä-Helsingin kulttuurikeskus, Helsinki (2)

22.4.2012 Hällänäyttämö, Tanssivirtaa, Tampere (1)
5.10.2012 Alminsali, Suomen Kansallisooppera, Helsinki (1)

20.7.2013 Teatro de la Paz, San Luis Potosí, Meksiko (1)
21.7.2013 Teatro Manuel José Othón, Matehuala, Meksiko (1)
28.9.2013 Siltasali, Tanssin aika -festivaali, Jyväskylä (1)
19.11.2013 Sala Experimental, Teatro Nacional Ruben Dario, Managua, Nicaragua (1)
21.11.2013 Alianza Francesa, Managua, Nicaragua (1)

12.6.2014 Kuopio Tanssii ja Soi -festivaali, Kuopio (1)
22.7.2014 Täydenkuun tanssit -festivaali, Pyhäjärvi (1)
25.7.2014 Teatro a Corte Festival, Torino, Italia (1)

23.3.2016 Tanssikuu, Porin teatteri
12.-13.5.2016 Aleksanterin teatteri, Helsinki

22.-23.11.2018 Aaltokoski Dance Marathon, Stoa, Helsinki

Uusintaensi-ilta:
6.9.2023 Stoa, Helsinki (1)

Muut esitykset:
8., 9. & 10.9.2023 Stoa, Helsinki (3)

Jaa eteenpäin:

Teosesittely Teoksen pohjana on J. S. Bachin keskeneräiseksi jäänyt sävellys The Art of Fuga. Tanssiteos kehollistaa...

Lue lisää

Teosesittely Piilotajunta ei ole vain torjuttujen halujen romuvarasto –Se on maailma, joka on yhtä elävä ja...

Lue lisää

Teosesittely Uusi versio samannimisestä soolotanssiteoksesta vuodelta 2006 Alkuperäisen teoksen innoittajana olivat kuvataiteilija Nanna Suden irrationaalisista ja...

Lue lisää

Teosesittely Läsnäoloon ja vapauteen pyrkivä teos viidelle tanssijalle ”Olemista tapahtuu ja toteutuu koko ajan, tiedostettua ja...

Lue lisää

Teosesittely Kamppailua Requiemin sävyjen ja rakenteen kanssaAskelia äänten takaa on irrationaalinen yritys seurata niitä mielen liikkeitä...

Lue lisää