Eilisen jälkeen

Teosesittely

Minimalistisen herkkävireinen Eilisen jälkeen matkaa itseen ja menneeseen, nykyhetkestä kohti tulevaa, ja muistuttaa toivon kannattelevan elämäämme. Alpo Aaltokosken Giya Kanchelin musiikkiin perustuvan koreografisen trilogian ensimmäinen osa on sooloteos Anna Palmiolle. 

”Olen georgialaisen säveltäjän, Giya Kanchelin, musiikin suuri ihailija. Hänen sävelteoksensa Morning Prayers on kulkenut mukanani yli kymmenen vuotta, ja olen useaan otteeseen yrittänyt tehdä siihen koreografiaa – siinä aiemmin onnistumatta. Nyt vihdoinkin palaset loksahtivat kohdilleen ja saatoin Annan kanssa työstää koreografian vuoropuheluksi musiikin kanssa.”
Alpo Aaltokoski 21.9.2008

Työryhmä

Koreografia: Alpo Aaltokoski
Tanssi: Anna Palmio / Tuovi Rantanen
Musiikki: Giya Kancheli
Puvun suunnittelu ja toteutus: Anna Pérez
Valosuunnittelu: Kalle Paasonen
Meikki: Tuija Luukkainen
Kampaus: Tuire Hämäläinen
Tuotanto: Canela yhteistyössä Alpo Aaltokoski Companyn kanssa

Kesto: 24 minuuttia

Ensi-ilta: 7.10.2008 Aleksanterin teatteri, Helsinki

Eilisen jälkeen

Lehdistöarvioita

Annikki Alku, Uutispäivä Demari 14.10.2008

[Eilisen jälkeen] on äärimmäisessä hitaudessaan ja minimalismissaan kuin buto-esitys. Palmion tulkinnan uskomaton intensiteetti ja sisäisen tunteen palon täyttämät kouristuneet liikkeet piirtävät eteemme äärimmäisen tarkan matkan tuskasta kohti orastavaa toivoa ja valoa.

Jussi Tossavainen, Helsingin Sanomat 10.10.2008

Alpo Aaltokosken Anna Palmiolle tekemä Eilisen jälkeen on hyytävä kokemus. Tanssijan henkistä kasvua kuvaava matka tapahtuu japanilaisen nô-teatterin tempolla eli juuri mitään ei tapahdu. Ja silti tapahtuu aivan järkälemäisiä liikahduksia katsojan päässä! Fantastinen Palmio säilyttää valtavan latauksen ja jännitteen aina viimeiseen katsojankin vapauttavaan loppuun asti.

Tove Djupsjöbacka, Hufvudstadsbladet 9.10.2008

Aaltokoskis verk var djupt personlig och magiskt som helhet. Över tjugo minuter hölls publiken förtrollade av rörelse som närmade sig buto i sin minimalism. Musiken var själfull och känslig – Morning Prayers för kammarorkester, kontratenor och altflöjt av den gerogiske kompositören Giya Kancheli. Specialomnämnanden förtjänar också ljusplaneraren Kalle Paasonen och dräktdesignern Anna Pérez.

Esityshistoria

Kantaesitys: 7.10.2008 Aleksanterin teatteri, Helsinki

8.-11.10.2008 Aleksanterin teatteri, Helsinki (4)
18.10.2008 VPK-teatteri, Pyhäsalmi
8.-12.11.2008 Kanneltalo, Helsinki (4)

26.9.2009 Jyväskylän kaupunginteatteri
28.-30.10.2009 Kanneltalo, Helsinki (3)
26.9.2009 Tanssin aika -festivaali, Jyväskylä
28.-30.10.2009 Kanneltalo, Helsinki (3)
24.11.2009 Vaasan kaupunginteatteri, Vaasa (2)

6.-15.8.2010 Myllysali, Suomenlinna, Helsinki (12)
16.9.2010 Oamk-näyttämö, Oulu
19.9.2010 Generaattori, Kajaani
21.9.2010 Kiurusali, Kiuruvesi

26.8.2011 Rikhardinkadun kirjasto, Helsinki

15.-18.11.2012 Stoa Itä-Helsingin kulttuurikeskus (3)

31.7., 5.8. ja 6.8.2014 DRIFT – Dance in Suomenlinna, Myllysali, Helsinki

11.11.2019 Kaamos Festivaali, Villa Lill Kalvik, Vuosaari Helsinki

15.11.2020 Pyhän Annan kirkko, Pyhäjärvi

Jaa eteenpäin:

Teosesittely Kadotettu tarkastelee ihmislajin kollektiivista älykkyyttä. Mikä merkitys on ihmisen muistilla – mitä muistamme ja haluamme...

Lue lisää

Teosesittely Sinfoninen tanssi toivekuvista Balettipantomiimi Okon Fuoko kuuluu Leevi Madetojan pääteoksiin. Madetojan suurteos vuodelta 1927 on...

Lue lisää

Teosesittely Kancheli-trilogian kolmas osa, ryhmäteos neljälle tanssijalle Alpo Aaltokosken ryhmäteos Rukoilijat on Giya Kanchelin musiikkiin perustuvan...

Lue lisää

Teosesittely Uusi versio samannimisestä soolotanssiteoksesta vuodelta 2006 Alkuperäisen teoksen innoittajana olivat kuvataiteilija Nanna Suden irrationaalisista ja...

Lue lisää

Teosesittely Kokonaisvaltainen tanssi-ilta, jossa nykytanssi pokkaa seuratanssille Koe kanssamme ainutkertainen yhteentörmäys, kun ikivihreä suomalainen iskelmäperinne ja...

Lue lisää