Eilisen jälkeen

Teosesittely

Kancheli-trilogian ensimmäinen osa, sooloteos Anna Palmiolle

“Olen Kanchelin musiikin ihailija, Morning Prayers on kulkenut mukanani yli kymmenen vuotta. Olen useaan otteeseen yrittänyt tehdä siihen koreografiaa – siinä kuitenkaan onnistumatta. Nyt vihdoinkin palaset loksahtivat kohdalleen ja saatoin Annan kanssa työstää koreografian vuoropuheluksi musiikin kanssa. Eilisen jälkeen matkaa itseen ja menneeseen, nykyhetkestä kohti tulevaa, ja muistuttaa toivon kannattelevan elämäämme.”

– Alpo Aaltokoski 21.9.2008

Työryhmä

Koreografia: Alpo Aaltokoski
Tanssi: Anna Palmio/Tuovi Rantanen
Musiikki: Giya Kancheli
Puvun suunnittelu ja toteutus: Anna Pérez
Valosuunnittelu: Kalle Paasonen
Meikki: Tuija Luukkainen
Kampaus: Tuire Hämäläinen
Tuotanto: Canela yhteistyössä Alpo Aaltokoski Companyn kanssa

Kesto: 24 minuuttia

Ensi-ilta: 7.10.2008 Aleksanterin teatteri, Helsinki

Eilisen jälkeen

Lehdistöarvioita

Annikki Alku, Uutispäivä Demari 14.10.2008

[Eilisen jälkeen] on äärimmäisessä hitaudessaan ja minimalismissaan kuin buto-esitys. Palmion tulkinnan uskomaton intensiteetti ja sisäisen tunteen palon täyttämät kouristuneet liikkeet piirtävät eteemme äärimmäisen tarkan matkan tuskasta kohti orastavaa toivoa ja valoa.

Jussi Tossavainen, Helsingin Sanomat 10.10.2008

Alpo Aaltokosken Anna Palmiolle tekemä Eilisen jälkeen on hyytävä kokemus. Tanssijan henkistä kasvua kuvaava matka tapahtuu japanilaisen nô-teatterin tempolla eli juuri mitään ei tapahdu. Ja silti tapahtuu aivan järkälemäisiä liikahduksia katsojan päässä! Fantastinen Palmio säilyttää valtavan latauksen ja jännitteen aina viimeiseen katsojankin vapauttavaan loppuun asti.

Tove Djupsjöbacka, Hufvudstadsbladet 9.10.2008

Aaltokoskis verk var djupt personlig och magiskt som helhet. Över tjugo minuter hölls publiken förtrollade av rörelse som närmade sig buto i sin minimalism. Musiken var själfull och känslig – Morning Prayers för kammarorkester, kontratenor och altflöjt av den gerogiske kompositören Giya Kancheli. Specialomnämnanden förtjänar också ljusplaneraren Kalle Paasonen och dräktdesignern Anna Pérez.

Esityshistoria

Kantaesitys: 7.10.2008 Aleksanterin teatteri, Helsinki

8.-11.10.2008 Aleksanterin teatteri, Helsinki (4)
18.10.2008 VPK-teatteri, Pyhäsalmi
8.-12.11.2008 Kanneltalo, Helsinki (4)

26.9.2009 Jyväskylän kaupunginteatteri
28.-30.10.2009 Kanneltalo, Helsinki (3)
26.9.2009 Tanssin aika -festivaali, Jyväskylä
28.-30.10.2009 Kanneltalo, Helsinki (3)
24.11.2009 Vaasan kaupunginteatteri, Vaasa (2)

6.-15.8.2010 Myllysali, Suomenlinna, Helsinki (12)
16.9.2010 Oamk-näyttämö, Oulu
19.9.2010 Generaattori, Kajaani
21.9.2010 Kiurusali, Kiuruvesi

26.8.2011 Rikhardinkadun kirjasto, Helsinki

15.-18.11.2012 Stoa Itä-Helsingin kulttuurikeskus (3)

31.7., 5.8. ja 6.8.2014 DRIFT – Dance in Suomenlinna, Myllysali, Helsinki

11.11.2019 Kaamos Festivaali, Villa Lill Kalvik, Vuosaari Helsinki

15.11.2020 Pyhän Annan kirkko, Pyhäjärvi

Jaa eteenpäin:

Teosesittely Aaltokosken soolotanssiteos pohjautuu mediataiteilija Milla Moilasen samannimiseen tietokoneanimaatioon. Deepissä yhdistyvät näyttämöllä tanssittu osuus ja sitä...

Lue lisää

Teosesittely Alpo Aaltokosken 23. koreografia. Matka, jota ohjaavat himot, halut, toiveet ja pelot. Näkyjä 23 ei...

Lue lisää

Teosesittely Kamppailua Requiemin sävyjen ja rakenteen kanssaAskelia äänten takaa on irrationaalinen yritys seurata niitä mielen liikkeitä...

Lue lisää

Uoman muodostavat kuusiosaisen teossarjan Kuusi kuvaa kuolemasta osat III, IV ja V. Teos koostuu kolmesta simultaanisti samaan aikaan tapahtuvista sooloista.

Lue lisää

Teosesittely Kancheli-trilogian kolmas osa, ryhmäteos neljälle tanssijalle Alpo Aaltokosken ryhmäteos Rukoilijat on Giya Kanchelin musiikkiin perustuvan...

Lue lisää