Sykli

Teosesittely

“Pyörä ja vuosi tekevät yhä uudestaan saman kierroksen – se on jo näännyttävän tuttu. Mutta vaunut taittavat matkaa, joka on aina uusi. Joka pyörähdyksellä tie syntyy vaunujen alla, tie kaupunkiin, jota kukaan ei ole ennen nähnyt.”

Leena Krohn

Koreografia: Alpo Aaltokoski
Tanssi: Sari Lakso, Suvi Ruotoistenmäki, Pirjo Yli-Maunula
Valosuunnittelu ja lavastus: Tarja Ervasti
Valo- ja lavastusassistentti: Kaisa Salmi
Pukusuunnittelu: Päivi Uusitalo
Musiikki: Gavin Bryars
Valokuvat ja käsiohjelma: Ninna Kuismanen
Lavastuksen rakennus: Deiva Davidsson

Kesto: 40 min.

Kantaesitys: 14.10.1998 Nuku-keskus, Oulu

Sykli

Lehdistöarvioita

Turun Sanomat

Yhteistyö on synnyttänyt todellisen helmen. Alpo Aaltokosken töille on aina ollut ominaista perusteellinen paneutuminen kulloiseenkiin aiheeseen. Syklissä hän on kirkkaan analysoivan ja älyllisen otteen lisäksi tavoittanut tunteen ja tunnelman. Syklissä kohtaavat taitavan, teoksen dramatiikan ja ajoituksen hallitsevan koreografin, mielenkiintoisen ja mietiskelevän muusiikon Gavin Bryarsin sekä oivaltavan valo- ja lavastustaiteilijan Tarja Ervastin ajatukset. Tuloksena on harvinaista nykytanssia, missä henki ja ruumis todella kohtaavat. Sykli erottuu edukseen runsaassa nykytanssitulvassa. Se on vahvojen taiteilijoiden täysosuma.

Kaleva

Koreografiassa on ajatuksen suuruutta, vaikka liikemateriaali on pikemminkin rajalliseksi rajattua kuin pursuavaa. Ja mikä Syklissä on satuttavinta, on tunteiden välittäminen/välittyminen yli rampin. Eikä tämä tapahdu millään muotoa “patologisesti” heittäytyen yhtä vähän kuin halpoihin miimikonsteihin antautumalla.

Helsingin Sanomat

Alpo Aaltokosken tanssiteoksesta Sykli tuli silmieni eteen näky Matissen kuuluisasta maalauksesta Tanssi. Ilmaisu on tiivistä ja liike jatkuvaa ja energistä. Käsiohjelmassa lainataan Leena Krohnin ajatusta pyörästä, joka tekee näännyttävästi aina saman kierroksen, mutta tie ja matka sen alla on aina uusi. Sama ajatus näkyy myös Aaltokosken teoksessa. Aaltokoski on analysoinut hyvin tarkasti Bryarsin ensimmäisen jousikvarteton. Sari Lakso, Suvi Ruotoistenmäki ja Pirjo Yli-Maunula tekivät maukasta yhteistyötä.

Aamulehti

Ikuiseen kiertoon kahlittu ihminen. Syklisyyteen sidottu naisen ruumis elää koko elämänsä toistuvien jaksojen hallitsemana. Kiertokulku saa terävästä ja nykivästä toistosta uusia, ahdistaviakin sävyjä: ihminen on pakotettu toistolle.Luonnon kierrosta ja samalla elämänkaaresta on siinä elämällä mahdoton irtautua. Tanssijoiden katseet seuraavat näkymätöntä kaarta kuin nopeutettua auringonlaskua.

Jaa eteenpäin:

Teosesittely Miten ihminen muovaa maisemaa ja minkälaisia jälkiä hän siihen jättää? Sahara pohtii ihmisen ja luonnon...

Lue lisää

Teosesittely Teoksen pohjana on J. S. Bachin keskeneräiseksi jäänyt sävellys The Art of Fuga. Tanssiteos kehollistaa...

Lue lisää

Teosesittely Kokeileva tanssiteos, jonka työryhmä on haastanut itseään erityisteknisiin suorituksiin. Faux rakentui samanaikaisesti tanssisalilla, apuvälinetekniikka- ja...

Lue lisää

Teosesittely “Siemenestä” pohjautuu koreografin kokemuksiin hänen ensimmäisellä Nicaraguan-matkallaan vuonna 1994. Vierailu sisällissodan ja kauppasaarron runtelemassa maassa...

Lue lisää

Teosesittely Kolminäytöksinen nykybaletti Kalevalan Sammon tarinasta UUNO KLAMI / KALEVI AHO / ALPO AALTOKOSKI Alpo Aaltokoski...

Lue lisää