Askelia äänten takaa

Teosesittely

Kamppailua Requiemin sävyjen ja rakenteen kanssaAskelia äänten takaa on irrationaalinen yritys seurata niitä mielen liikkeitä ja sielunmaisemia, joita teoksen musiikki on koreografissa sytyttänyt.

Sooloteos valmistui Vaasan kaupunginorkesterin konsertin yhteyteen säveltäjä Markus Fageruddin aloitteesta. Aaltokoski ja Fagerudd valistivat yhteistyössä musiikiksi Toru Takemitsun Requiemin.

Koreografia ja tanssi: Alpo Aaltokoski
Musiikki: Toru Takemitsu: Requiem jousiorkesterille
Lavastus ja valosuunnittelu: Kaisa Salmi
Pukusuunnittelu: Päivi Uusitalo
Kuvat: Ninna Lindström

Kantaesitys: 7.10.1999 Vaasan kaupungintalon juhlasali

Askelia äänten takaa

Lehdistöarvioita

Helsingin Sanomat 9.5.2000

Aaltokoskessa on kylliksi esiintyjäpersoonaa lähteä esiintymään vaikka sinfoniaorkesterin kanssa. Aaltokosken koreografia Takemitsun sävellykseen on pelkistetty ja vähäeleinen. Requiemin herättämiä tunnetiloja Aaltokoski ilmaisee kehollaan energisen levollisesti ja yltyy muutamaan kiivaaseen liikejaksoon, kuin ilmaistakseen kaipauksen ja suuttumuksen sekaista tunnetilaa vastakohtana sävellyksen lempeälle laadulle.

Esityshistoria

Kantaesitys: 7.10.1999 Vaasan kaupungintalon juhlasali

Muut esitykset
7.10.1999 Vaasan kaupungintalon juhlasali (1)
4.-9.5.2000 Zodiak – Uuden tanssin keskus, Helsinki (5)

Jaa eteenpäin:

Teosesittely Kancheli-trilogian ensimmäinen osa, sooloteos Anna Palmiolle “Olen Kanchelin musiikin ihailija, Morning Prayers on kulkenut mukanani...

Lue lisää

Teosesittely Arabialainen perinnemusiikki ja suomalainen nykytanssi kohtaavat pakenevassa dialogissa ”On mies, tanssi ja musiikki. Enempää ei...

Lue lisää

Teosesittely Kehon muistissa kulkee koko historiamme, ainutkertainen nykyhetki ja huomisen mahdollisuus. Tanssiteos Navigatio viittaa yhteen ihmisen...

Lue lisää

Teosesittely Koskettava duetto pohtii yhdessä olemista Together jatkaa Alpo Aaltokosken liikkeen kautta luodattuja tutkimuksia ihmisten välisistä...

Lue lisää

Teosesittely “Pyörä ja vuosi tekevät yhä uudestaan saman kierroksen – se on jo näännyttävän tuttu. Mutta...

Lue lisää