Askelia äänten takaa

Teosesittely

Kamppailua Requiemin sävyjen ja rakenteen kanssaAskelia äänten takaa on irrationaalinen yritys seurata niitä mielen liikkeitä ja sielunmaisemia, joita teoksen musiikki on koreografissa sytyttänyt.

Sooloteos valmistui Vaasan kaupunginorkesterin konsertin yhteyteen säveltäjä Markus Fageruddin aloitteesta. Aaltokoski ja Fagerudd valistivat yhteistyössä musiikiksi Toru Takemitsun Requiemin.

Koreografia ja tanssi: Alpo Aaltokoski
Musiikki: Toru Takemitsu: Requiem jousiorkesterille
Lavastus ja valosuunnittelu: Kaisa Salmi
Pukusuunnittelu: Päivi Uusitalo
Kuvat: Ninna Lindström

Kantaesitys: 7.10.1999 Vaasan kaupungintalon juhlasali

Askelia äänten takaa

Lehdistöarvioita

Helsingin Sanomat 9.5.2000

Aaltokoskessa on kylliksi esiintyjäpersoonaa lähteä esiintymään vaikka sinfoniaorkesterin kanssa. Aaltokosken koreografia Takemitsun sävellykseen on pelkistetty ja vähäeleinen. Requiemin herättämiä tunnetiloja Aaltokoski ilmaisee kehollaan energisen levollisesti ja yltyy muutamaan kiivaaseen liikejaksoon, kuin ilmaistakseen kaipauksen ja suuttumuksen sekaista tunnetilaa vastakohtana sävellyksen lempeälle laadulle.

Esityshistoria

Kantaesitys: 7.10.1999 Vaasan kaupungintalon juhlasali

Muut esitykset
7.10.1999 Vaasan kaupungintalon juhlasali (1)
4.-9.5.2000 Zodiak – Uuden tanssin keskus, Helsinki (5)

Jaa eteenpäin:

Teosesittely Teoksen pohjana on J. S. Bachin keskeneräiseksi jäänyt sävellys The Art of Fuga. Tanssiteos kehollistaa...

Lue lisää

Teosesittely “Pyörä ja vuosi tekevät yhä uudestaan saman kierroksen – se on jo näännyttävän tuttu. Mutta...

Lue lisää

Teosesittely Huominen on koreografi Alpo Aaltokosken luoma sooloteos Sinikka Gripenbergille, ja keskimmäinen Aaltokosken Kancheli-Trilogian itsenäisistä osista...

Lue lisää

Teosesittely Kancheli-trilogian kolmas osa, ryhmäteos neljälle tanssijalle Alpo Aaltokosken ryhmäteos Rukoilijat on Giya Kanchelin musiikkiin perustuvan...

Lue lisää

Teosesittely Kadotettu pohtii ja nostaa esiin kollektiivisen älykkyyden merkityksen. Mitä muistamme ja mitä haluamme muistaa, mikä...

Lue lisää