Näkyjä 23

Teosesittely

Alpo Aaltokosken 23. koreografia. Matka, jota ohjaavat himot, halut, toiveet ja pelot.

Näkyjä 23 ei kerro tarinaa, eikä tekijä halua teoksensa kautta luoda merkityksiä. Teos tavoittelee assosiaatioita, jotka jättävät vapaan liikkumatilan katsojan mielelle.

“Jokainen ihminen näkee näkyjä, eikä siihen sisälly sen erityisempää mystiikkaa. Näkyjen kautta mennään eteenpäin. Ne ovat merkityksellisiä etappeja jokaisen omalla matkalla”, sanoo Aaltokoski. “Näky seuraa minua ja linkittyy tuleviin näkyihin. Se muovaa kokemustani omasta matkastani.”

Koreografia: Alpo Aaltokoski
Tanssi: Teemu Kyytinen, Riikka Korppi-Tommola, Jarkko Lievonen, Janne Marja-aho, Mammu Rankanen, Suvi Ruotoistenmäki, Jaana Saaranen
Musiikki: Markus Fagerudd
Valosuunnittelu ja lavastus: Tarja Ervasti
Pukusuunnittelu: Päivi Uusitalo

Kesto: 60 min
Liikkeellä Marraskuussa -festivaalin tilausteos 1996, Aleksanterin teatteri, Helsinki

Lehdistöarvioita

Helsingin Sanomat 26.10.1996

Tekijä on kypsynyt töidensä myötä oman liikkuvan mutta myös samalla meditatiivisen liikemateriaalinsa herraksi. On nautinnollista havaita kuinka taiteilija kasvaa tekemisensä kautta. Aaltokosken teoksen hallittu muoto, suuri mittakaava ja visuaalinen näyttävyys tekevät siitä oivallisen avausnumeron torstaina hieman varkain käynnistyneelle Liikkeellä marraskuussa -festivaalille.

Jaa eteenpäin:

Teosesittely Kadotettu tarkastelee ihmislajin kollektiivista älykkyyttä. Mikä merkitys on ihmisen muistilla – mitä muistamme ja haluamme...

Lue lisää

Suljetut ovet on koreografi Alpo Aaltokosken kuoleman ja luopumisen teemaa käsittelevän teossarjan ensimmäinen osa.

Lue lisää

Teosesittely Kamppailua Requiemin sävyjen ja rakenteen kanssaAskelia äänten takaa on irrationaalinen yritys seurata niitä mielen liikkeitä...

Lue lisää

Väärien liikkeiden ihmeitä kahdeksalle ei-aivan-nuorelle tanssijalle, valolle, ajatuksille ja äänille Suomalaisen tanssin kentällä kääntyy uusi sivu....

Lue lisää

Teosesittely “Pyörä ja vuosi tekevät yhä uudestaan saman kierroksen – se on jo näännyttävän tuttu. Mutta...

Lue lisää