Ali & Alpo

Teosesittely

Arabialainen perinnemusiikki ja suomalainen nykytanssi kohtaavat sanattomassa dialogissa

”On mies, tanssi ja musiikki. Enempää ei tarvita, ne riittävät kertomaan paljon ja suoraan sydämestä. Pala nousee kurkkuun. […] Kyyneleitä on vaikea pidätellä viimeistään siinä vaiheessa, kun tanssija ja muusikko tulevat näyttämölle loppukiitoksiin.” HS 17.3.2017

Irakilaisen ud-luuttutaituri Ali Alawadin ja koreografi, tanssitaiteilija Alpo Aaltokosken yhteisteoksessa Ali & Alpo musiikin ja tanssin vuoropuhelu oli alun perin tarkoitus laajeta kahden toisilleen vieraan kulttuurin rinnakkaiseloksi ja lopulta dialogiksi, jossa pohdittaisiin arabialaisen ja länsimaisen taiteen ja kulttuurin yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Toisin kuitenkin kävi. Alin saamat kielteiset turvapaikkapäätökset vaikuttivat dramaattisesti teoksen syntyprosessiin sekä lopputulokseen. Välttääkseen pakkopalautuksen Alawad pakeni Suomesta maaliskuussa 2017, kaksi viikkoa ennen ensi-iltaa. Ali & Alpo -teos kuitenkin toteutettiin Alawadin toiveen mukaisesti, sillä hän on mukana esityksissä videoprojisoinnin kautta. Teos tuo koskettavasti esille inhimillisen kokemuksen ja näkökulman tiukentuneen turvapaikkapolitiikan seurauksista.

Alawad ja Aaltokoski aloittivat yhteistyön keväällä 2016, kun Alawad esiintyi Aaltokosken 30-vuotistaiteilijajuhlassa Aleksanterin teatterissa. Ali Alawad oli saapunut Suomeen turvapaikan hakijana syyskuussa 2015. Viime vuosina kotimaassaan Irakissa Alawad oli pakotettu pitämään ammattinsa salassa. ”Muusikkona toimiminen voi Irakissa olla riskialtista, sillä tietyt ääritahot pitävät muusikon ammatissa toimimista Islamin vastaisena käytöksenä”, Alawad toteaa.

Työryhmä:
Koreografia ja tanssi: Alpo Aaltokoski
Musiikki: Ali Alawad
Valosuunnittelu: Kari Gratseff
Äänisuunnittelu: Johanna Storm
Pukusuunnittelu: Marja Uusitalo
Videokuvaus: Thomas Freundlicht
Videokäsikirjoitus: Alpo Aaltokoski
Videoeditointi: Joe Davidow
Tuottaja: Kai Artes
Tuotanto: Alpo Aaltokoski Company ja Kulttuurikeskus Caisa

Lehdistöarvioita

Pala nousee kurkkuun, kun Suomesta paennut Ali Alawad soittaa videolla Alpo Aaltokosken tanssiteoksessa

Ali & Alpo -teoksen tunnelma on intiimi ja intensiivinen.

PALA nousee kurkkuun. Kyyneleitä on vaikea pidätellä viimeistään siinä vaiheessa, kun tanssija Alpo Aaltokoski ja muusikko Ali Alawad tulevat näyttämölle loppukiitoksiin. Oikeastaan Aaltokoski yksin. Alawad kumartaa virtuaalisesti videokuvassa, lihallinen Alawad on jossain toisaalla – paossa kahden kulttuurin välissä.

Ali & Alpo on teos, jossa kulttuurit kohtaavat ja sulautuvat yhteen. Suomalainen nykytanssi ja arabialainen perinne­musiikki yhdessä osoittavat, että emme me niin kaukana toisistamme ole. Olosuhteet ja ihmisten tulkinnat päättävät, mikä on oikein. Islamfundamentalistien mielestä laulu ja tanssi on väärin.

Suomen maahanmuuttoviran­omaiset ovat tavallaan samalla linjalla, kun he karkottavat Alawadin maasta ja kehottavat häntä hylkäämään taiteensa. Irakilainen muusikko päätti paeta jonnekin kumpaakin ”kulttuuria”.

Esitys on hyvin pelkistetty. On mies, tanssi ja musiikki. Enempää ei tarvita, ne riittävät kertomaan paljon ja suoraan sydämestä. Alpo Aaltokosken pitkä elämänkokemus ja kirkastunut taide näkyvät vahvana Caisan intiimissä tilassa. Itsensä näköisenä, mutta itselleen kaukaisemman kulttuurin läpi suodattuneena.

AALTOKOSKEN hahmo juoksee amokiaan päämäärättä, tapailee tilaa. Näkymättömiä seiniä, jotka tuntuvat rajoittavan enemmän hänen henkistä kuin fyysistä liikkumavapauttaan. Hän kokee vahvasti, torjuu ja työntää jotakin luotaan.

Tunnelma on aaltokoskelaiseen tapaan intensiivinen, ei löysää hetkeä, ei rauhaa eikä tilaa turhalle.

Katsojana melkein pidättää henkeään kunnes Alawadin ud-luuttu helähtää soimaan. Sen kirkas ja kristallisoitunut sointimaailma vapauttaa liikkeen ja sulattaa ahdistuksen tunteen esityksestä. Muusikko ja musiikki on paradoksaalisesti vahvasti läsnä, vaikka oikeasti kaukana.

LAULUN tapaillessa tanssillisempia rytmejä muuttuu tanssijan liikekin pyöreämmäksi ja pehmeämmäksi. Yhdessä liike ja musiikki ovat enemmän. Valoisaa ja jopa positiivisia herkkiä tunteita tarjoavaa kokemista.

Musiikin melismaattisuus ja voimakkaasti huojuttava vibrato osoittavat jännittävästi selvän sukulaisuuden flamencoon. Eivät kulttuurit erota meitä, ne pikemminkin yhdistävät – ihmiset erottavat. Konkreettisesti ja mielikuvissa. Irak, Suomi, Syyria. Mitä ne ovat? Vain valtioita ja rajoja kartalla.

Helsingin Sanomat, Jussi Tossavainen 17.3.2017

 * * *

Tanssiarvio: Moniääniset kehot jättävät jäljen

Tanssitaiteilija Alpo Aaltokosken ja irakilaisen ud-luuttutaiturin Ali Alawadin kehot ja taidot käyvät vuoropuhelua.

Maahanmuuttopolitiikka tulee väistämättä ja konkreettisesti näyttämölle Alpo Aaltokoski Companyn Ali&Alpo -teoksessa. Irakilainen ud-luuttumuusikko Ali Alawad haki Suomesta turvapaikkaa, sillä kotimaassaan hän ei pystynyt toimimaan muusikkona.

Kahden kielteisen turvapaikkapäätöksen saatuaan Alawad pakeni Suomesta maaliskuussa välttääkseen pakkopalautuksen. Esityksen suunniteltu konsepti muuttui siis ratkaisevasti politiikan tunkeutuessa mukaan nykytanssiteokseen, jonka piti alun perin tuoda näyttämölle sekä tanssija että muusikko.

Alawad ei ole teoksessa fyysisesti läsnä olevana, vaan hän soittaa ja laulaa videoprojisoituna kuvana ja äänenä. Syntyy paradoksaalinenkin vaikutelma, että kenties muusikko on jopa enemmän läsnä tällä tavalla kuin live-soittajana.

Alawadin kuva projisoituu ajoittain kahdennettuna näyttämölle. Takanäyttämön oikealle sivustalle ripustetulla mustalla harsokankaalla hän näkyy suurempana kuin etunäyttämön kankaalla. Alpo Aaltokosken sijoittuessa muutaman kerran kankaiden väliin syntyy hieno ristikuvaus miesten kehojen ja kuvien sekoittuessa toisiinsa.

Esityksen musiikkina on traditionaalisia arabialaisia sävelmiä, egyptiläinen valssi ja flamencoa sekä Johanna Stormin suunnittelema äänimaisema. Esityksen jälkeisessä keskustelutilaisuudessa Aaltokoski kertoo Alawadin arabiaksi laulamien kappaleitten sanoitusten käsittelevän niin rakkautta, kaipuuta, surua kuin koti-ikävää.

Laulujen sanoilla ei kuitenkaan ole katsomiskokemuksessa suurta merkitystä, sillä Aaltokosken tanssi ja Alawadin soitto ja laulu synnyttävät tuntutiloja, joihin katsoja-kuulija voi osallistua sanojen merkityksistä välittämättä.

Itse asiassa juuri se, ettei ymmärrä arabiaa, saa kuuntelemaan äänen sävyjä ja rytmejä kiinteämmin. Alawadin äänenkäyttö ja ud-luutun soitto koskettavat ja kiehtovat myös vieraudellaan.

Aaltokoski kuvailee keskustelutilaisuudessa omaa tanssiaan kehossa kiinni olemiseksi. Ja siitä juuri on kyse miehen äärimmäisen taitavassa, intensiivisessä ja hallitussa tanssissa.

Alussa Aaltokoski juoksee takanäyttämöllä vauhtiaan kiihdyttäen kuin takaa-ajettuna, ja juoksemisen vimma valtaa kehon niin, että maahankin heittäytyneenä jalat jatkavat juoksuliikettään. Sittemmin Aaltokosken tanssissa korostuvat kädet, joiden yhdenlaista soittoa alkaa rinnastaa Alawadin luuttua soittaviin käsiin.

Teoksen edetessä tanssijan ja muusikon välinen vuoropuhelu näkyy myös liikkeen ja musiikin yhtenevissä ilmaisumuodoissa. Aaltokoski tanssii irakilaista miesten tanssia mukaillen, flamencon ylvästä vartalonhallintaa, käsiliikkeitä ja askelia muistuttaen tai hän tanssii valssia kuin näkymättömän partnerin kanssa.

Esittääpä mies myös omaa versiotaan ns. vatsatanssista, jossa keskivartalon lihasten liike jatkuu kiehtovana eri ruumiinjäsenten toimintaratojen mahdollisuuksien luotaamisena.

Teoksen aikana Aaltokosken ruumis ja liike muuntuvat jatkuvasti, jolloin tanssijasta tulee moniääninen keho, yhdistelmä länsimaalaista nykytanssia ja arabialaisia perinteitä.

Tanssivan ruumiin kyky muuttua moneksi materialisoituu vaikuttavana. Näyttämöllä näkyvät ja kuuluvat kehot, sekä liikkeenä, kuvina että tunnelatauksina, uurtuvat syvälle.

Turun Sanomat, Kaisa Kurikka 22.4.2017

Esityshistoria

15. maaliskuu, klo: 19:00
Ali & Alpo (ENSI-ILTA) – Kulttuurikeskus Caisa, Helsinki

16. maaliskuu, klo: 14:00
Ali & Alpo – Kulttuurikeskus Caisa, Helsinki

16. maaliskuu, klo: 19:00
Ali & Alpo – Kulttuurikeskus Caisa, Helsinki

11. huhtikuu, klo: 19:00
Ali & Alpo – Kulttuurikeskus Caisa, Helsinki

12. huhtikuu, klo: 19:00
Ali & Alpo – Kulttuurikeskus Caisa, Helsinki

20. huhtikuu, klo 19:00
Ali & Alpo – Barker-teatteri, Turku